Ατομικές και Ομαδικές Θεραπείες παιδιών και εφήβων
τύπου δυσκολίες (π.χ. ΔΕΠ-Υ ή αναπτυξιακές διαταραχές, ώστε να χρειάζεται διαφορετικό συνδυασμό θεραπευτικών παρεμβάσεων), το παιδί ή ο έφηβος ξεκινά να παρακολουθεί συνεδρίες με Ψυχολόγο (σε ατομική ή ομαδική βάση ή σε συνδυασμό) και ορίζεται η συχνότητα των επισκέψεων.
Η αξιολόγηση της δυσκολίας του παιδιού ξεκινά με τη λήψη ιστορικού από τους γονείς και την πρώτη συνάντηση με το παιδί, αλλά είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται με τις συναντήσεις, καθώς συχνά δεν είναι εύκολο να φανούν τα βαθύτερα αίτια μιας συμπεριφοράς. Ο Ψυχολόγος θα εντοπίσει τα πρωτογενή και δευτερογενή αίτια μιας συμπεριφοράς και θα διακρίνει αν το παιδί χρειάζεται μόνο τη δική του παρέμβαση ή και άλλου είδους θεραπευτική παρέμβαση
(π.χ. εργοθεραπεία λόγω ΔΕΠ-Υ ή άλλων διαταραχών, ειδική διαπαιδαγώγηση λόγω μαθησιακών δυσκολιών που μπορεί να δημιουργούν άγχος και ένταση στο παιδί ή αποστασιοποίηση και αδιαφορία κλπ).
Μέσα στις ατομικές συνεδρίες το παιδί νιώθει ασφαλές να εκφραστεί, να αποφορτιστεί, να γνωρίσει και να υιοθετήσει νέες συμπεριφορές έκφρασης. Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται μέσα από το
διάλογο, το
παιχνίδι, το
role play (παίξιμο ρόλων), το
sand play (παιχνίδι με την άμμο), τη
δραματοθεραπεία και άλλες τεχνικές και μεθόδους.
Στους
εφήβους η διαδικασία περιλαμβάνει κυρίως συζήτηση και ερωτηματολόγια έκφρασης προσωπικών απόψεων, ενώ συχνά χρησιμοποιούνται δραματοθεραπευτικές τεχνικές για την βίωση συναισθημάτων και τη διαχείριση καταστάσεων. Στα ψυχοθεραπευτικά προγράμματα οι έφηβοι ενισχύονται να αντιμετωπίσουν τις καταστάσεις που τους προκαλούν
άγχος, ένταση, νευρικότητα, θλίψη, φόβο και να ξεπεράσουν τα συμπτώματα αυτά κατανοώντας τη βιολογική τους επίδραση στον οργανισμό τους, καθώς και την πηγή προέλευσής τους. Η διαδικασία στους εφήβους μοιάζει περισσότερο με την ψυχοθεραπευτική διαδικασία των ενηλίκων, καθώς συνήθως η αλλαγή επιχειρείται συνειδητά και γίνεται περισσότερο κατανοητή στους εφήβους από ότι στα παιδιά.